Wednesday 2 August 2017

Aku dan dunia jahitan

Assalamualaikum w.b.t.

Malam ni terasa nak share bagaimanakah aku boleh jadikan tailor as a full time career aku hhihi..(mane la tahu ada yang berniat untuk menjadi tukang jahit kan )Actually nak kata full time tu tak juga sebab dekat rumah ni byk lagi kerja yg dibuat jadi dalam sehari blh dikatakan 4 ke 5 jam je menjahit dan kalau pakaian kanak-kanak memang dapat lebih dari 2 pasang dan dewasa dalam 2 pasang if baju berfesyen sepasang je dapat sehari.  Ada anak kecil memang mencabar juga nak-nak haritu musim raya memang struggle sangat ye la sorang je menjahit memang mata pun dah macam panda dah tido dalam 2 3 jam saja.

Kisahnya camni, la baru nak start ke yg tadi tu apa hehe,, tu adalah mukhadimah ye u all kekeke..aku ni bukan tak pernah kerja sebab dalam istilah hidup aku memang takde perkataan goyang kaki dapat duit yer, kerja byk dah buat dek sbb dah ada baby masa tahun 2014 waktu tu di kemuncak kerjaya gaji pun dah mencecah 3k++ dgn bonus serta elaun memang bebaloi tapi kerja memang la 300% komitment sampai weekend pun boss still cari memang hidup tak tenang plus babysitter pulak seringkali cuti je kadang-kadang terpaksa kendong anak ke office, memang boss aku suka budak dia tak kisah pun nak bawak anak tapi ye la kan mana nak jadi kerja dengan nak melayan anak meragam lagi, jadinya aku pun bertekad resign je jaga anak.(woww memang berani mati)

Seriously, dalam sebulan aku macam tak boleh nak adapt dengan status aku full time housewife jaga anak pastu hari-hari rutin yang sama ja aku buat terkurung dalam rumah (nasiblah aku ni blh drive kadang2 tu bawa la anak keluar jalan-jalan dikala org lain di office berkerja huhhh ) Tapi seriously perasaan boleh tengok anak membesar didepan mata tu memang membuat aku takde rasa menyesal dengan keputusan aku, akan tetapi agak pening memikirkan komitmet yang perlu aku bayar setiap bulan, nasiblah husband aku cool and steady walaupun dia agak terbeban sob sob sob....

Dah tu kepala pun dan mula ligat berfikir apa yang aku nak buat untuk bekerja dari rumah, at last aku dapat idea gaji aku berbaki sket2 tu aku invest beli mesin jahit lurus dan tepi, pastu aku mula la belajar sendiri berpandukan google, aku mulakan dengan pakaian kanak-kanak, aku kumpulkan nota-nota serta pola yang aku buat hasil dari pembelajaran tailor lain share di facebook and blog.   Alhamdullillah dalam masa 6 bulan aku dah mula berani ambil tempahan pakaian kanak-kanak aku buat sample setiap kali raya dan lama-kelamaan bisnes aku semakin dikenali, alhamdulillah.  Yang penting kita kena tahu medium yang diperlukan dan dapat digunakan untuk promote produk kita dan jadinya aku buat facebook page serta instagram..


mesin pertamaku yang banyak berjasa dgn aku setia dgn aku 2 tahun tanpa meragam, 

Now dah hampir 3 tahun aku berbisnes dalam bidang jahitan ni.  Aku pun ada menjahit untuk butik lain juga serta jahit pukal.  Insyallah aku sangat yakin jika kita rajin berusaha tanpa kenal erti penat dan putus asa Allah s.w.t. akan bantu kita dan datangkan rezeki kepada kita,, now aku dah ada 4 mesin dah upgrade ke mesin industri serta ada regular customer yang dari mula support bisnes aku, alhamdullilah.. 


Alhamdulillah, tgk tu dah upgrade la, terkial2 jgk mula tu laju sgt mcm F1 hehe

Satu je aku nak ingatkan zaman sekarang ni dah tak ada istilah "ala tak minat la menjahit" ayat ni memang tak boleh pakai langsung untuk zaman sekarang, aku pernah berborak dgn makcik tailor yang dah 10 tahun dalam bidang jahitan, beliau pun tak belajar macam aku tak de pergi kelas ke apa ke, dia cakap makcik hanya fikir nak duit untuk anak-anak,,dia usaha sampai berjaya, dan ayat itu juga aku kongsikan dengan kenalan aku, aku jahit demi duit minat letak ke tepi, lama-lama aku sendiri jatuh cinta dengan seni  jahitan tanpa aku kusedari, cewaaahhh heheheh..

bila dah jatuh cinta sungguh-sungguh jari-jemari kaki kekakian tak bole duduk senyap ler jadilah mcm2 idea dan ilham hehe




kepok-kepok trend sekarang sangat menguji kesabaran jd memang la upah tu agak mahal ye 







Kalau korang tengok ini fakta yer dah ramai wanita bekerjaya yang dulunya engineer, lecturer, manager dll.. jadikan tailor as full time career, sebab ada yg admit income as a tailor lebih dari gaji dorang yang dulu tapi cakap betul ye memang usaha kena kuat dulu, faktor ANAK yang membuatkan wanita bekerjaya bertukar kerjaya demi anak-anak.

Dan aku masih lagi perlu berusaha untuk lebih berjaya, jadi tolong doakan aku dan lagi bagus kalau boleh support aku kiki,, moh la tempah baju dengan Qairina Tailor ni kekekeke , Sekian coretan aku untuk malam ini, moga menjadi panduan kepada wanita-wanita lain di masa akan datang,..

18 comments:

  1. Jeles tengok orang yang pandai menjahit. Huhu.

    Zaman sekarang ni, mmg ramai ibu yg berkorban berhenti kerja, semata-mata nak jaga anak sendiri. Tenang rasa boleh tengok anak selalu depan mata kan. :)

    kita doakan semoga qairina berjaya dalam biz tailor ni.
    Kalau ada minat,apa pun tak jadi masalah. Redah je. Kan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe kwn2 sy pn ckp cm awk.. bg sy suma wanita2 bekerja adalah insan yg sgt hebat bekerja mencari rezki utk anak2 dan family..insyallah satu hari nti mesti ada peluang bekerja dr umah..amin..Kita pn doakan awal berjaya Dlm setiap bidang yg diceburi ye😀

      Delete
  2. Wow...sangat kagum dengan awak...saya tak kuat tuk menjahit..aihhhh..banyak nau alasan sebenaqnya...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..mmg kena cekap kental suma la awal sbb men akhir ni benda yg rumit kesabaran kena tinggi 😂 Xpe slow2 ye buat as a hobi Di masa lapang dulu awk 😀

      Delete
  3. Hai awak,

    wahhhhhh seronoknya baca kesah awak! drpd sorang wanita bekerjaya, pstu terus decide utk stop keje sbb nk fokus jaga anak & stop sbg fully housewife. nekad bljr sendiri je jahitan.

    power! power! impressed! moga awak terus sihat, ceria, bahagia di smping suami & anak. pstu moga bisnes terus maju tau awak hehehe


    salam kenal,
    Ana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow tinggi sgt tu pujinya hihu..masih belajar dan terus belajar lg ni awk..tqsm bg semangat dan motivasi kt sy..insyallah dgn izinnya amin3 tq ana..suka dpt kenal kwn2 Baru ni😊

      Delete
    2. mane ade tinggi. mmg kagum taw. mau tidak, drpd engineer (gaji besor) pastu terus nekad utk stop & bljr sendiri jahit m'jahit ni. kalo takde passion mmg takde maunye jadi. haaaa gitu~ hehehe

      tu lah best bile dpt kenal2 kwn baru. tambah2 dlm blog. kalo kat fb mmg dah tentu2 dah senang je kwn2 drop komen ape smue. kalo kat blog ni lain mcm sikit feel die bile ade kengkawan yg sudi singgah baca apa kite merepek pstu drop komen etc hehehe :)

      Delete
    3. Hehe kn..klo baca post. Blog kwn2 ni mcm2 kan share..Kdg tu dpt tahu benda baru laju je org update kan..eh sy Bkn engineer haha..biasa2 aja😀

      Delete
  4. wahhh, hebatlah Qairina. wawa pun ada minat nak menjahit, cuma masa membataskan plus tak de mesin.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lg yg lg hebat wawa ..sy masih lg nk mendaki x sampai lg puncak hehe..xpe slow2 jdkan hobby dlu..wana blh beli mesin kecik2 dlu 😀 Salam kenal wawa

      Delete
  5. bagi BV memang hebatlah orang yang pandai menjahit nie. jahit baju macam2 fesyen lagi la tabik spring. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah syukur dgn skill yg dikurniakan..yg penting kena cekap n x putus asa bv😀 Tqsm n Salam kenal yer❤️

      Delete
  6. Pandainya qairina menjahit bolehnhukanbutiklah lepas.ni. perasaan dpt tgk.anak membesar depan Mata memang le priceless kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah, :-) btol mmg priceless sgt mamapp :-)

      Delete
  7. dear sis...inspired sangat apa yang sis cakap tu. sy pun sebelum ni bekerja.. then kawen ikot husband pindah tempat lain. sy tinggalkan kerja dgn hrapan nak apply keje kat tmpat baru, tetiba sy dah pregnnt dulu.. mmg xde company la nak prmpuan pregnant. husbnd decide sy stay rumah je. dalam 9 bulan tu kepala ligat pk nak buat bisnes apa yg dtg kan incme dr umah. sy ade pergi kelas jahit skjap tp dah trstop. and penah buat bisnes skirt utk cuba market. AlHAMDULILAH berjalan. after delivered, dah jaga anak lagi syg nak tggalkan anak. masih berfikir lg nak kerja mcm dulu ke tak. sy bukan from background yg berniaga. skng ni mmg kpale ligat pk apa nak buat supaya sy boleh jge anak sndri. org lain jgn ckp la sume dok tnye bile sy nak kerja.syg ade degree.bla bla.nak tanye sis cuma blaja jahit sndri je?

    ReplyDelete
  8. Wah....pandainya Qairina menjahit....dah lama tak menjahit..dulu-dulu pandai gak wat baju kurung....Moga terus success

    ReplyDelete
  9. Assalam, saya pun baru nak usha2 jadi tailor, penat makan gaji nih, tp kena fikir tanggungan juga.. huhuhu.. harap2 saya dapat jadi mcm Qairina

    ReplyDelete
  10. saya sedang belajor menjadi mr tailor doakan saya yer

    ReplyDelete